Recenzia: Under the Shadow (2016)

Under the Shadow urobil dojem na festivaloch aj tým, že bol označovaný za úplne prvý horor moslimskej krajiny zo Stredného Východu.

47981

Aj napriek tomu, že ide o medzinárodnú koprodukciu Spojeného kráľovstva, Kataru a Jordánu, dalo by sa s týmto tvrdením súhlasiť a myslím, že filmová história môže byť viac než spokojná s touto prvotinou.

Režisérsku aktovku prezval Babak Anvari, režisér žijúci v Spojenom kráľovstve, ale s detstvom stráveným v Iráne počas Iránsko-Irackej vojny, ktorá prebiehala od roku 1980 až do roku 1988. Nie je teda prekvapením, že Anvari sa rozhodol svoj prvý horor zasadiť do hororvej reality, ktorú ako dieťa prežil.

Dej je zasadený do jednej zo sérií vojenských leteckých útokov známych ako Vojna miest. Počas nich iracké vzdušné sily napádali hlavne mestá Teherán, Tabriz, Isfahán a Shiraz, kým iránske sily napádali primárne Bagdad.

Spoločenský komentár

 

Shideh je aj napriek materinským povinnostiam stále ambiciózna a sníva o kariére doktorky. Nanešťastie sa hneď v úvode dozvie, že kvôli jej občianskemu aktivizmu počas revolúcie často nesúcej názov Revolúcia 1979 sa jej tento sen nesplní. Rok 1979 bol eskaláciou snáh zvrhnutia Shahovho režimu. Shah bol podporovaný západnými veľmocami a jeho režim (mimo iného) bol charakteristický snahou sekularizácie Iránu, čo sa nepozdávalo konzervatívnej časti populácie. Shah bol známy svojou brutalitou a korupčnými škandálmi, avšak skutočnou motiváciou pre jeho zvrhnutie bol práve konflikt kultúr. Revolúcia bola úspešná a jeho režim nahradil presný opak v podobe Ruhollaha Khomeiniho, ktorý všetky snahy sekularizácie zmietol zo stola, stal sa silným islamským lídrom s nenávisťou pre západné veľmoci.

Shideh počas revolúcie prejavovala podporu pre vtedajšieho vodcu Shaha a práve kvôli tomu bola na čiernej listine, ktorá jej zaručovala zaseknuté miesto v spoločnosti. Podporu nenašla ani v jej manželovi Irajovi, úspešnému doktorovi, ktorý jej vysvetlil, že jej zmyslom existencie môže byť staranie sa o dcéru Dorsu. Tu nastáva ústredný konflikt vo vzťahoch ovplyvňujúci každé konanie Shideh.

Shideh si počas niekoľkých dní vybuduje apatiu voči manželovi a postupne aj k dcére Dorse, ktorú začína vnímať ako súčasť jej väzenia a začarovaného kruhu domácnosti.

Manžel Iraj je ako doktor povolaný na miesto konfliktu a Shideh zostane doma sama. Monotónny život spočíva v domácom cvičení pri pozeraní americkej fitnesky, v starostlivosti o Dorsu a ukrývaní sa v pivnici po hlásení možného irackého náletu.

b0b8dcdd8222b22c985a1104c4c02164-1000x563

Symbolizmus

thumbnail_24820

Lepiacou páskou opravené okná perfektne symbolizujú rozpoloženie Shideh v dvoch vrstvách jej života. Predstieranie normálnosti počas vojenského konfliktu a jej poznačené rodinné vzťahy. Aj keď prasklinu na okne zalepíte, už nikdy nebude čisté a jasné ako predtým.

Žitie v neustálom konflikte udržania si normálneho života a snaha plniť si povinnosti matky zanecháva stopy na malej Dorse, ktorá citlivo vníma nie len hroziace nebezpečenstvo, ale aj vyprchanie citov Shideh. Dorsa sa do seba jemne uzatvorí a pocit bezpečia nájde vo svojej bábike.

shadow

Po útoku na bytový dom zomrie starší sused. Lepiacou zalepená diera v strope sa spolu so zalepeným oknom stanú akýmisi zdrojmi strachu a spustia lavínu supernaturálnych výjavov.

Shideh s dcérou začnú trápiť nočné mory a neskôr skúsenosti so zvláštnymi bytosťami v byte. Dorsa sa zverí matke o zahalenej dáme, ktorá ju navštevuje a sľubuje jej, že sa o ňu postará, lebo jej skutočná matka to nedokáže.

Poverčivá suseda ju presviedča, že ide o entity zvané Djinn. Ide o démonické bytosti so slobodnou vôľou charakteristické pre kultúru arabských krajín a Islamu. Snažia sa dostať k veci patriacej ľudskej bytosti a vďaka nej sa na osobe priživovať. Po tom, čo Dorse zmizne bábika sa spustí nadprirodzené peklo podporené tým, že všetci susedia sa po zvýšenej vojenskej aktivite rozhodnú dom opustiť a tak v ňom Shideh s Dorsou zostanú samé.

Prítomnosť nadprirodzených síl sprevádzajú démonické úkazy smrti, deštrukcie a straty dcéry. Djinn vo forme zahalenej ženskej bytosti sa začne živiť na vnútornom konflikte Shideh a donúti ju o Dorsu bojovať.under-the-shadow

 

screenshot-199

undertheshadow-1600x900-c-default under-the-shadow-sundance-film-festival-final

Zhrnutie

Under the Shadow nie je účelový hororový film na vystrašenie, či pobavenie. Drží v sebe spoločenský komentár k iránskej kultúre a spoločnosti dominovanej mužmi. Môžeme tu tak sledovať príbeh ženy snažiacej sa prejaviť vlastnú individualitu aj napriek zákonom postaveným proti nej. Rozpadnutý rodinný život v jadre vojenského konfliktu je skvele doplnený o supernaturálne elementy a pocit izolácie hlavne po tom, čo sa Shideh a Dorsa ocitnú v bytovom dome úplne samy. Stretnú sa tu tak dva elementy nebezpečia- vonkajšie vo forme vojny a vnútorné vo forme vlastnej individuality a rodiny. Aj napriek tomu človek zo začiatku cíti zmätok, kým celú situáciu ohľadom Shideh pochopí. Niektoré postavy sú len jemne načrtnuté (sused chlapec) a ich mysterióznosť nevysvetlená. Špeciálne efekty nepatria medzi najkvalitnejšie, ale na debut a pôžitok diváka stačia. Filmový debut Babaka Anvariho si rozhodne zaslúži pozornosť každého milovníka hororu.

Hodnotenie: 7/10