Recenzia: My (2019)

Kto sme My?

Jordan Peele, komik zo slávneho dua Key and Peele z Comedy Central, v roku 2017 prekvapil celý filmový a hlavne hororový svet svojim debutom Get Out (Uteč). Tento kontroverzný horor sa pohrával s témami rasizmu a svojou ideologickou úprimnosťou dokázal šokovať nejedného diváka. Väčšina recenzentov a fanúšikov však Get Out prijala s otvorenou náručou, čo vyvrcholilo Oscarom za Najlepší originálny scenár.

Keď váš debut získa Oscara a divácky chválospev, prísť s druhým filmom, ktorý by mal rovnaký efekt, je pekelne náročné. Jordan Peele sa rozhodol pokračovať v budovaní svojho kultového statusu filmom Us (My).

Ruky naprieč Amerikou

Jordan Peele sa v rozhovoroch pred premiérou Us (My) vyjadril o tom, že medzi jeho najväčšie strachy od úplného detstva patrí pomyslenie o existencii našich vlastných dvojníkov. Nie milé dvojičky, s ktorými by ste mali špeciálne súrodenecké puto ale klony, ktoré nemusia mať tie najlepšie úmysly. S touto desivou realitou sa bude musieť vysporiadať štvorčlenná rodina Wilsonovcov, ktorá bežných životných starostí rozhodne zbaviť oddychom v rodnom dome Adelaide, matky rodiny.

V blízkosti domu v Santa Cruz sa nachádza pláž, ktorej sa Adelaide snaží vyhnúť. V roku 1986 ju tam postihla traumatická udalosť a rozhodne sa k nej nechce vracať ani len spomienkami. A už vôbec nie kvôli poludňajšiemu alkoholovému vzkrieseniu v prítomnosti spriatelenej rodiny Tylerovcov.

K tomuto neúplnému kontrastu života na vysokej nohe sa v nočných hodinách pridá temný odraz v podobe návštevy bizarnej, takmer identickej a nemej rodiny v červených kostýmoch. Adelaide tuší, no rozuzlenie príbehu je do finálneho aktu čisto na divákovi.

Pre príbeh sú dôležité dve veličiny – Kniha proroka Jeremiáša a charitatívny event Hands Across America (Ruky naprieč Amerikou) z roku 1986. Z Knihy proroka Jeremiáša je podstatná kapitola 11, verš 11 v evanjelickom preklade “Ajhľa, privediem na vás pohromu, ktorej nebudú môcť uniknúť. Keď budú volať ku mne, nebudem ich počúvať.” Jeremiáš 11:11 sa vo filme objavuje niekoľkokrát a to z dobrého dôvodu.

Charitatívna udalosť Hands Across America je reklamne uvedená v absolútnom úvode filmu. V roku 1986, kedy boli Spojené štáty v zápasníckom ringu nazývanému “Studená vojna”, prebiehala bizarne ironická organizácia obrovskej charitatívnej udalosti Hands Across America na pomoc hladným a a tým bez domova v USA.

Cieľom bolo vytvoriť obrovskú ľudskú reťaz naprieč Amerikou a dať tým najavo solidaritu s tými menej šťastnými. Povedzme len toľko, že členovia strednej a vyššej vrstvy platiaci (aj) 10 dolárov za možnosť držať sa za ruku so susedom pred kamerou za účelom symbolickej solidarity s bezdomovcami mal ako koncept svoje ironické a celkom pokrytecké mäsiarky. Teraz si k tomu pridajte fakt, že z vyzbieraných 30 mil. odišlo na priamu pomoc len 15 mil., teda presne 50%.

V skratke, vidieť v telke pohodlne žijúcich občanov USA v 15 minútovom “kumbaya” momente muselo byť nepríjemné pre tých, ktorí strácali strechu nad vlastnými hlavami. Frustrujúce to bolo aj z toho dôvodu, že každý človek žijúci v realite vedel, že po televíznom momente sa každý oportunistický milovník chudobných vráti do svojho domu s garážou a plnou chladničkou, len aby na druhý deň mohol na všetko zabudnúť.

Charita Hands Across America sa stala symbolom bizarnej Reaganovej éry a zároveň nepekným pohľadom na spoločnosť, v ktorej žijeme my všetci, nielen Američania.

I keď na prvý pohľad Hands Across America, Jeremiáš 11:11 a desiví dvojníci nemajú so sebou nič spoločné, v tomto prípade ide o šikovný metaforický a zároveň drsne realistický koncept spoločenského hororu. Tak ako aj v prípade Get Out (Uteč), postupné odkrývanie príbehovej opony ponúka dostatočný pocit nadšenia a uspokojenia. I keď jeden z finálových zvratov pôsobí až príliš klasicky, diváka neurazí a celkový zážitok nepokazí. Tretí akt patrí medzi tie hororovo najzábavnejšie zážitky (zatiaľ) tohto roku. Nie je to však to jediné, čo Us (My) robí dokonale.

N.W.A.

Jordan Peele, režisér, scenárista a zároveň producent má nezvyčajne silný talent na vytvorenie rovnováhy medzi hororom, terorom a humorom. V spolupráci s hudobným skladateľom Michaelom Abelsom dokázal vytvoriť ikonicky pôsobiace scény vyvolávajúce pocity úzkosti, paranoje a absolútnej absurdity. K tomu stačí pridať grandiózny temný soundtrack, citeľné zvuky slnečného dňa alebo takmer nepočuteľné zvukové pozadie v “tichých” scénach. Divák má pocit, že všetky jeho zmysly a vnemy fungujú bez jedinej prestávky.

Za spomenutie stojí aj šikovné využitie piesní N.W.A. – F*ck the Police a Luniz – I Got 5 On It. Jeden by nikdy nepovedal, že tieto žánrové klasiky dokážu dokonale zapadnúť do štrbín hororu. Čistokrvný horor idylicky dopĺňa humor, či už ide o ten situačný alebo ukotvený v dialógu.

Vytvoriť horor s funkčnými prvkami komédie je náročné. Je totiž veľmi jednoduché chytiť vlnu humoru a nechať sa na nej unášať do bodu, kedy divák zabudne na to, že sa prišiel báť. Jordan Peele však svojimi humornými vsuvkami divákov nestratil, dokázal ich presvedčiť a ponúknuť im viac, než jednodimenzionálny horor. V kine sa pri špecifickej scéne na lodi diváci dokázali schuti zasmiať a zároveň sa nechať vystrašiť. Pri ďalšej scéne s improvizovanou luxusnou zbraňou polovica kina začala tlieskať. V skratke, Jordan Peele dokázal skĺbiť teror, horor a humor takmer bez jedinej chybičky a za to si zaslúži obrovský obdiv.

Ten si však zaslúži aj Lupita Nyong’o, ktorá si zahrala postavy Adelaide a Red. Jej talent pohybovania sa medzi milou, vystrašenou matkou a šialenou psychopatkou s absurdným hlasom je hodný samostatného štúdia na škole herectva.

Záver

Film Us (My) je dôležitou trofejou na poličke Jordana Peela, jedného z najoriginálnejších a najtalentovanejších tvorcov súčasnosti. Dotýka sa ťažkej spoločenskej témy s dávkou prvotriedneho hororu a šikovného humoru. Ponúka charakter a štýl, ktorý by ste márne hľadali u väčšiny komerčne úspešných žánrových filmov. Je radosť žiť v ére hororu, v ktorej si pomaly sadá na trón Jordan Peele. Bude zaujímavé sledovať, kam sa posunie so svojim tretím filmom.

Hodnotenie: 9/10