10 skvelých hororov, za ktorými stoja ženy

Mesiac žien v horore pokračuje.

Presne tak. Mesiac žien v horore je v plnom prúde a my sme si pre vás pripravili pestrý výber toho najlepšieho (v limitovanom množstve), čo nám priniesli talentované režisérky.

American Mary (2012)

Jen a Sylvia Soska, známe ako The Soska Sisters alebo The Twisted Sisters, patria medzi najvýraznejšie režisérky a producentky moderného hororu. Svojou šialenosťou, vzťahom k body hororu a osobným právam každého jedinca, vytvorili resp. stáli za mnohými výraznými hororovými titulmi.

American Mary teda nie je len skvelým body hororom a fascináciou v modifikovaní/mrzačení ľudského tela, ale aj ideou o rovnoprávnosti žien, prejave vlastnej identity, sexuality a nájdením si vlastného miesta vo svete, ktorý sa stavia proti vám.

Viac o sestrách sa dozviete aj v našom ďalšom článku.

Trouble Every Day (2001)

Claire Denis, oceňovaná francúzska režisérska, si vzala na paškál hororový žáner a vznikol z toho erotický horor Trouble Eevery Day. Témy lásky, kanibalizmu, vrážd, túžby, erotiky a existencionalizmu, robia z tohto filmu výnimočne zaujímavý film.

Spočiatku a krátko po premiére si síce Claire Denis nevyslúžila veľkú dávku pochvaly, no rokmi sa z jej diela Trouble Every Day stal film, ktorý je aj kritikmi uznávaný za originalitu a nový pohľad na horor.

Chained (2012)

Pri Jennifer Lynch sme premýšľali aj o filme Boxing Helena (1993), ktorý svojou kontroverznosťou rozdeľuje divákov dodnes. No k nadpisu tohto článku viac sedí titul Chained z roku 2012, ktorý rozpráva príbeh o sériovom vrahovi a chlapcovi, ktorého si ponechá po jednej z obetí.

Chained je brutálny, desivý a emocionálny horor, ktorý si kladie otázky o tom, čo z ľudí robí monštrá.

Near Dark (1987)

Near Dark od Kathryn Bigelow je upírsky horor s western prvkami, ktorý vo svojej ére patril medzi filmy vykresľujúce upírsky subžáner serióznejšie. I keď zrejme mladých hororových fanúšikov hororu nenadchne, stále ide o jeden z najdrsnejších hororov o ľudských túžbach, ktorému sa darí vyhýbať upírskym klišé.

V súčastnosti je Near Dark je považovaný za jeden z najlepších hororov vôbec. V roku 1987 ho nešťastne zatienila ďalšia upírska klasika The Lost Boys.

Among Friends (2012)

Among Friends je plnohodnotným debutom Danielle Harris, žánrovej ikony známej hlavne pre jej herecké spojenie až so štyrmi filmami zo slávnej hororovej série Halloween.

Film je krvavým odprezentovaním úprimnosti a pravdovravnosti pod hrozbou zmrzačenia a smrti. I keď nejde o extrémne originálnu snímku, láska k žánru a morbídna zábava z nej robia viac než príjemný zážitok.

The Invitation (2016)

Karyn Kusama vo svojom filme The Invitation preukázala talent vytvoriť hutnú atmosféru a znázorniť paranoju takým štýlom, že diváka zmätie dostratena. The Invitation je jeden z tých filmov, pri ktorých je najlepšie nevedieť, o čo sa jedná. V každom prípade si po skončení filmu viackrát rozmyslíte, či prijmete nečakané pozvanie na večeru.

American Psycho (2000)

American Psycho je hororovým kultom a adaptáciou rovnomenného románu od Breta E. Ellisa, ktorý si pod svoje krídla vzala Mary Harron. Christian Bale ako geniálny “Vlk z Wall Street” Patrick Bateman v tomto filme predviedol jeden zo svojich najlepších hereckých výkonov.

Bateman svoju uhladenú persónu po nociach prezlieka do kostýmu psychopata a zakrýva hranicu medzi realitou a fantáziou. Ide o film, po ktorom skončení začína niekoľkohodinová debata.

The Babadook (2014)

Jennifer Kent v roku 2005 zrežírovala krátky hororový film Monster, ktorý neskôr využila ako predlohu pre svoj celovečerný unikátny horor The Babadook. Vizuálne schizofrenický, s paranoidnou atmosférou, s klasickými supernaturálnymi elementami v novom kabáte a psychologicky zdrvujúci, patrí medzi to najlepšie, čo moderný horor ponúka.

Jennifer Kent dokázala znázorniť emocionálny dopad straty blízkeho a zakrádajúci sa psychologický teror materskej apatie absolútne dokonale a i z toho dôvodu si zaslúži označenie “kultovosti.”

Jennifer Kent sme sa venovali aj minulý rok v špeciálnom článku.

RAW (2017)

Áno, film RAW sme hodili aj do nedávneho zoznamu najlepších hororov za rok 2017, no bolo by nefér ho opomenúť. Tak ako sme napísali aj vtedy “Francúzka Julia Ducournau nás potešila svojim štýlovým kanibalistickým počinom o dospievaní, hľadaní samého seba a prepadnutiu “ľudským” chutiam. RAW je nádherný, mäsitý a originálny.” Tento opis je výstižný a stále platný.

A Girl Walks Home Alone at Night (2014)

Ana Lily Amirpour v roku 2017 síce prišla so žánrovým mixom The Bad Batch, no je to práve jej film A Girl Walks Home Alone at Night , ktorý si môže čestne oddychovať na konci nášho zoznamu.

A Girl Walks Home Alone at Night je označovaný za prvý iránsky upírsky western a jeho dej sa odohráva v atmosférickom fiktívnom iránskom meste Bad City, v ktorom človek môže stretnúť kriminalitu, smrť, stratenú nádej a osamotenú upírku. Film bol oceňovaný za feministické témy.