WiHM#1: Šialené dvojičky a ich cesta k hororu

Šialené dvojičky Jen Soska a Sylvia Soska patria medzi najtalentovanejšie tváre moderného hororu.

Detstvo

Jen Soska a Sylvia Soska sú identické dvojičky a tomuto titulu získanom pri narodení 29. apríla roku 1983 vo Vancouvri v Kanade nezostali nič dlžné. Nielenže pri troche snahy sú na nerozoznanie, ale taktiež ich spája ich láska k hororu. Tá sa začala v útlom detstve, kedy hltali knihy majstra hororu Stephena Kinga a prirodzene ich lákalo prebádať hororové umenie aj v obrazovej forme. Svoje detstvo trávili vo videopožičovniach a obchodoch s VHS kazetami, kde skúmali obaly filmov.

Ako mladé dievčatá si nemohli film len tak vypožičať a obrátili sa na svoju mamu. Tú prosíkali o horor Poltergeist tak dlho, až to vzdala a slávny (aj) Spielbergov film im pustila. Mali vtedy 10 rokov a nečakali, že ich pohltí až taký obrovský strach. Mama však našla láskyplný a šikovný spôsob zmiernenia strachu. Prečítala im mená hercov, režiséra, scenáristov, maskérov, porozprávala im ako sa film natáčal a malé sestry pochopili, že išlo o fikciu. Už vtedy ich predstava strašiť ostatných začala fascinovať.

Začiatky a škola

Ich túžba po práci vo filmovom priemysle však bola poznačená stereotypnými ženskými ponukami, ktoré vo výraznej miere napĺňali podstatu filmových dvojičiek. V snahe vytrhnúť sa zo stereotypu sa začali venovať bojovým umeniam. Dúfali, že sa im takto podarí venovať kaskadérstvu a zároveň vyslať signál o ich schopnostiach. Príliš to bohužiaľ nezafungovalo.

Spoločne navštevovali filmovú školu a pre ich finálny filmový projekt natočili trailer. Inšpirované štýlom filmu Grindhouse (2007) od Tarantina a Rodrigueza do svojho projektu natlačili úplne všetko, čo ich napadlo. Nekrofília, beštialita a zvratky boli len korením ich filmového projektu a reakcie študentov sa rôznili. Niektorí sa smiali a druhí boli znechutení. Týmto, v očiach školy, neúspechom sa však nič neskončilo, ba naopak.

Kariéra a aktivizmus

Jen a Sylvia dali dokopy 2 500 amerických dolárov a svoj školský projekt pretavili do celovečerného filmu Dead Hooker in a Trunk. Ten sa stal indie senzáciou a povyhrával ceny Pollygrind’s Favorite Feature, Best Screenplay, City of Death’s Best Director Award a Cinefantasy’s Audience Favorite Prize. Dead Hooker in a Trunk, film o mŕtvej prostitútke v kufri auta, nastolil motívy filmov Šialených dvojičiek.

Mrzačenie tiel, modifikácia ľudského tela, sexualita, feminizmus, oslava individuality. V čom začali s ich prvým projektom, pokračovali v druhom očakávanom filme už pod vlastnou produkčnou spoločnosťou Twisted Twins Productions.

Film American Mary (2012) sa stal kultovou klasikou ovenčenou šiestimi cenami a hlavná postava Mary Mason sa stala hitom Halloweenskych párty.

American Mary je však stelesnením vlastnej sesterskej vidiny vo svete hororu. Skrz postavu Mary Mason, študentky medicíny, jej (ne)legálnej chirurgickej práce, sa totiž divák dostane priamo do hláv Jen a Sylvie. V drsnom svete ju nenapraviteľne ovplyvní znásilnenie, pomsta, vyrovnávanie sa so svojou sexualitou a rolou, ktorú od nej ako ženy spoločnosť očakáva.

American Mary teda nie je len body horrorom a fascináciou v modifikovaní/mrzačení ľudského tela, ale aj ideou o rovnoprávnosti žien, prejave vlastnej identity, sexuality a nájdením si vlastného miesta vo svete, ktorý sa akoby stavia proti vám.

Rok 2014 bol značne plodným. Ich krátky film T is for Torture Porn sa ocitol v antológii ABCs of Death 2 a za pomoci WWE Studios vydali pokračovanie slasheru See No Evil 2. V ňom si opäť zahral úlohu oživlého Jacoba Goodnighta slávny wrestler Kane.

Ich spolupráca s WWE Studios pokračovala v roku 2015 s akčným filmom Vendetta a ich ďalším projektov je stále v štádiu natáčania remake kultovej hororovej sci-fi klasiky Rabid od Davida Cronenberga.

Jen Soska a Sylvia Soska sú hlasným hlasom v aktivizme pre práva LGBT a transgender komunity. Osobne podporujú Mesiac žien v horore a sú predstaviteľkami feminizmu tzv. tretej vlny. Veria, že žiadna žena by sa nemala báť chopiť vlastnej sexuality a nezávislosti. Mimo toho ich v horore najviac ovplyvnili osobnosti Clive Barker, Stephen King, Robert Rodriguez, Bret Easton Ellis a Quentin Tarantino.

2 komentáre

  1. […] Ten ešte viac oslávila v jej druhej knihe s názvom Voices of the Damned. V tejto zbierke poviedok ilustrovanej aj slávnym Clivom Barkerom (Hellbound, The Hellbound Heart, Books of Blood, Imajica, Coldheart Canyon) vie čitateľ nájsť témy a elementy body hororu, extrémneho hororu, erotického hororu, ale nájde v nich aj čarodejnice, zombie, vampírov a démonov. Každý jeden koncept je namočený v erotike a bizarnosti, takže ani vampíri nie sú úplne obyčajní. Do epilógu prispeli aj Jen a Sylvia Soska. […]

Comments are closed.