Jovanka Vuckovic ako ženská ikona hororu.
Pri príležitosti oslavnej účasti na iniciatíve Women in Horror Month (Mesiac žien v horore) sa dnes pozrieme na Jovanku Vuckovic, ktorej všestrannosť a talentová pestrosť stelesňujú hororové umenie.
Narodená v kanadskom Toronte, už od útleho detstva a jemného veku 6 rokov úpenlivo pracovala na svojej literárnej tvorbe a amatérskej kníhtlači, keď svoje príbehy o monštrách a smrti viazala do provizórnych zbierok. Svoje skutočné hororové vzdelanie však dostávala v gigantických dávkach pri večernom a nočnom televíznom premietaní.
Nakoľko trpela detskou nespavosťou, noci a večery trávila pri televíznych spracovaniach klasických príbehov Edgara Allana Poea od Rogera Cormana a pri detskej hororovej show The Hilarious House of Frightenstein, v ktorej sa vyskytli osobnosti ako Billy Van či hororová legenda Vincent Price. Práve Edgar Allan Poe sa stal obrovskou inšpiráciou pre Jovanku, ktorá ju sprevádza aj v súčasných podnikateľských aktivitách.
Rue Morgue a Zombie
Po odídení zo štúdia na škole McMaster University sa rozhodla okúsiť kariérny koláč vizuálnych efektov pre stanicu CBC, kde už vo veku 25 rokov v roku 2000 získala delené ocenenie Gemini za efekty vo filme Must Be Santa.
Po ani nie dvoch rokoch sa vrátila k svojej láske k písaniu, keď sa stala editorskou súčasťou vtedy rozširujúceho sa hororového časopisu Rue Morgue, ktorý v súčastnosti patrí medzi najpopulárnejšie hororové publikácie na svete. V Rue Morgue strávila takmer 7 rokov a v roku 2009 z osobných a profesionálnych dôvodov magazín opustila. Počas doby svojho pôsobenia si však podmanila pozíciu šéfredaktorky a aj preto v roku 2009 získala ocenenie Rondo Hatton Classic Horror za najlepší článok (Bad Moon Rising) v 93. vydaní Rue Morgue, na ktorom sa podieľali taktiež Jason Lapeyre a Bruce W. McVicar. Najlepším ocenením však bola dvojnásobná nominácia na najvplyvnejšiu ženu hororu, práve za šéfovanie Rue Morgue.
Okrem Rue Morgue, Jovanka pravidelne prispievala do časopisov Revolver Magazine a Rolling Stone. V časopisoch je však jej publikačná činnosť neskončila. Hneď po krátkej pauze po narodení dcéry Violet sa pustila do svojho sna napísať knihu, ktorý sa v roku 2011 premenil na realitu a vydala ilustrovanú knihu mapujúcu zombie fenomén s názvom ZOMBIES! An Illustrated History of the Undead. Úvod jej napísal samotný kráľ zombie subžánru George Romero.
O dva roky neskôr využila svoje hlboké vedomosti hororového žánru a vložila ich do šikovnej knižky Horror Miscellany. Čitateľ sa v nej dozvie všetky zákulisné informácie a zaujímavosti z takmer každej oblasti hororu- od literatúry, filmov až po komiksy.
Filmy
Prvý krátky film The Captured Bird bol pod exek. producentskou aktovkou legendárneho Guillerma del Tora a vyhral dokopy 5 cien za najlepší krátky film. The Captured Bird sa výnimočne objavil až na 50 rôznych filmových festivaloch.
V roku 2013 jej vyšli hneď dva krátke filmy, a to Self Portrait vytvorený pre Toronto International Film Festival Talent Lab a The Guest ako počin pre súťaž Toronto International Film Festival Emerging Filmmakers Competition, pre ktorú bolo vopred vybraných 25 talentovaných režisérov. The Guest bol nominovaný na New Vision cenu na festivale Sitges.
Historická premiéra prišla na festivale Sundance v roku 2017, ktorý hostil vôbec prvú čistokrvnú ženskú hororovú antológiu XX. Kreatívne na nej pracovala štvorica zložená z Roxanne Benjamin, Karyn Kusama, St. Vincent a Jovanky Vuckovic. Tá pôvodne chcela spracovať originálny segment, no nakoniec sa z finančných dôvodov rozhodla adaptovať príbeh The Box od teraz už zosnulého hororového autora Jacka Ketchuma. Vo svojej adaptácii zamenila hlavnú postavu otca za matku, čo jej umožnilo pozrieť sa na tento existenciálny príbeh sviežim zrakom.
Antológia XX zožala obrovský úspech. Nielen na samotnej premiére na Sundance festivale, ale i na VOD. Na platforme iTunes sa antológia XX dostala na prvé miesto hororových filmov.
Prvým celovečerným režisérskym debutom bude post-apokalyptický triler Riot Girls. Po ňom príde na rad film All My Heroes Are Dead, pre ktorý sama napísala scenár. Okrem toho sa režisérsky podieľa na filmovej adaptácii poviedky Jacqueline Ess od Cliva Barkera zo zbierky Books of Blood I. a dokumentárnom filme How We Die.
Horor na koži
V marci roku 2016 stála pri zrode unikátneho tetovacieho štúdia a galérie temného umenia v Burlingtone, Ontariu s názvom THE TELL TALE HEART Tattoo & Gallery. Pri slávnostnom otvorení priestory zdobili originálne obrazy od umelcov ako Clive Barker, Chet Zar, Travis Louie, Mike Mignola, Nat Jones a Daniele Serra.
Doslov
Jovanka Vuckovic je jednou z popredných osobností moderného hororu a zároveň predstaviteľkou zmien v žánri, v ktorom dominujú muži. Svojou perspektívou a túžbou tvoriť unikátne filmy má nielen hororovému žánru čo ponúknuť. Bude tak zaujímavé sledovať, kam povedú jej kroky a až kam horor odnesie.
Zdroje: jovankavuckovic.com, q on cbc, imdb.com, telltalehearttattoo.com