Universal monštrá sú v ohrození. Zachráni ich Jason Blum?

Universal monštrá sú v produkčnej kóme.

Štúdio Universal už v roku 2014 oznámilo, že chystá reštart všetkých svojich klasických príšer s tým, že budú súčasťou jedného univerza a teda bude môcť dochádzať k stretnutiam vzájomných dejových línií. Príšerky sú pre Universal veľkým vlastníctvom a v ére franšíz (Marvel, DC) išlo minimálne z marketingového hľadiska o logický krok.

V máji sa celá idea stala oficiálnou, keď štúdio Universal oznámilo existenciu a spustenie projektu Dark Universe, v ktorom mali spolunažívať všetky legendárne Universal monštrá. Tie sa ocitli vo filmoch ako The Hunchback of Notre Dame (1923), The Phantom of the Opera (1925), Dracula (1931), Frankenstein (1931), The Mummy (1932), The Invisible Man (1933), Bride of Frankenstein (1935), The Wolf Man (1941), It Came from Outer Space (1953), Creature from the Black Lagoon (1954) a The Leech Woman (1960).

Za architektov celého fiktívneho sveta boli vybratí Alex Kurtzman a Chris Morgan. Ich prvým projektom bola Múmia a druhým filmom v poradí mala byť Frankensteinova Nevesta (Bride of Frankenstein) od režiséra Billa Condona a scenáristu David Koeppa.

Práve Múmia mala nastoliť atmosféru pre celý reštart filmových monštier a svetu ukázať, akým smerom sa bude toto temné univerzum uberať. Prvé pochybnosti médií a kritikov prišli už pri voľbe hereckých hviezd. Russell Crowe, Johnny Depp či Tom Cruise sú síce zvučné mená, ktoré vedia projekty predať, no nejeden zažíval pocit zaseknutia sa na začiatku 21. storočia.

Po júnovej premiére Múmie s Tomom Cruisom sa naplnili tie najhoršie očakávania. Tom Cruise predviedol svojho klasického akčného hrdinu s pekným scientologickým úsmevom a pevným zadkom, zatiaľčo samotný film nedýchal hororom a ani zábavným dobrodružstvom slávnejšieho predchodcu z roku 1999. Tvorcovia akoby nevedeli, či robia akčný film, Indianu Jonesa, post-apokalyptickú snímku alebo nepodarený blockbusterový horor.

I napriek zisku 409,1 miliónov USD v Box Office (oproti 200-300 mil. USD rozpočtu) film zažil peklo v rukách recenzentov, kritikov a fanúšikov. Medzi najčastejšie výčitky patrila nulová identita, silený koncept univerza cez organizáciu Prodigium a absolútna nezaujímavosť načatého reštartu Universal príšer. Naozaj si nevymýšľame. Tomatometer na Rotten Tomatoes ukazuje 16% priemer hodnotení naprieč 252 recenziami. Takmer 47 tisíc diváckych hodnotení sa stretlo na hodnotení 36%. Štúdio Universal absolútne zlyhalo.

Ako sme písali vyššie, druhým filmom za Múmiou mala byť Frankensteinova nevesta (Bride of Frankenstein) s dátumom premiéry vo februári roku 2019. Na začiatku októbra však štúdio Universal zastavilo pre-produkciu v Londýne a ako dôvod uviedlo slabý scenár. Teraz v novembri oznámilo odchod architektov Alexa Kurtzmana a Chrisa Morgana.

Táto dvojica si zrejme uvedomovala svoje zlyhanie. Kurtzman sa rozhodol naplno venovať televízii. Momentálne pracuje na CBS seriáli Star Trek: Discovery a s CBS má zmluvu na mnoho ďalších neznámych projektov. Chris Morgan sa pre zmenu teší na ďalšie Rýchlo a zbesilo (Fast and Furious) filmy.

Čo to znamená pre Dark Universe a reštart klasických príšer?

Nuž, podľa všetkého ľudia s mocou v štúdiu Universal dostali nepríjemnú facku mumifikovanou dlaňou a rozhodli sa koncept univerza prehodnotiť. Vyzerá to tak, že idea Dark Universe by mala pokračovať vo formáte samostatných filmov s odlišnými tvorcami. Ostatné prerábky klasík by tak neboli navzájom prepojené. Štúdio Universal by však naďalej chcelo jedného človeka, ktorý by na celý projekt kreatívne dohliadal. Spomína sa meno Jason Blum.

Blum patrí medzi najvychýrenejších amerických producentov. Je zakladateľ a CEO produkčnej spoločnosti Blumhouse, ktorá je  (spolu)zodpovedná za mainstreamový úspech hororového žánru v poslednom desaťročí. S titulmi ako Paranormal Activity, Insidious, Sinister, Dark Skies, The Purge, Oculus, Ouija, Creep, The Gift, The Visit, Split a Totem niet o čom debatovať.

Jason Blum, hororový fanatik a skúsený producent, by ako jeden z mála vedel klasickým príšerám prinavrátiť ich lesk, ktorý by dokázal zaujať aj diváka bez nostalgického vzťahu ku klasickým monštrám. Blum za svoje pôsobenie dokázal, že vie, čo platí na moderného diváka hororu a ako fanúšik originálov by projektu preukázal dostatočný rešpekt na to, aby filmy nedopadli na hanebnom smetisku urýchlenej kinematografie.

Štúdio Universal ďalej oznámilo, že mieni s celým projektom Dark Universe počkať. Na Frankensteinovu nevestu tak rýchlo zabudnite. Najnovšej klasickej príšery sa dočkáme pravdepodobne až o niekoľko rokov.

Pôvodný trailer na Dark Universe:

Zábery: