Sex v horore, jeho význam a kritika

Zneužívanie sexuality v horore podľa scenára filmu Muck, alebo ako sex predáva.

Horor a sex

Horor ako žáner a hlavne slasher ako subžáner je s grafickým znázorňovaním sexuality úzko spätý. Horory boli v minulosti hlavne do šesťdesiatych rokov svojou reklamou prevažne zamerané na ženské publikum (či už išlo o zámer alebo náhodu je na polemiku), v súčastnosti je pomer celkom vyrovnaný, ale pri filmoch ako Mama z roku 2013 bolo publikum v kinách prevažne ženské. Slashery sa svojou brutalitou chceli pri svojom zrode orientovať na mužské publikum a ako stojí v úvode, sex predáva. Mix krásnych a často aj odhalených žien s násilím vytvorili skvelý predajný artikel priťahujúci vo väčšej miere mužov.

Filmy ako Prom Night, Friday the 13th, Night Train to Terror, či Terror Train patria medzi najlepšie ukážky tohto trendu a preto si odniesli aj kritiku za zneužívanie ženského hereckého obsadenia, nahoty a sexuality.

llllllll

jason-goes-to-hell-split-in-two

Wes Craven, známy pre svoje filmy Hory majú oči, Posledný dom naľavo a hlavne Nočná mora v Elm Street, sa v roku 1996 rozhodol poukázať na neduhy hororového žánru a slasherov so svojim filmom Vreskot. Ide pravdepodobne o jednu z najslávnejších hororových filmových sérií vôbec. Vo Vreskote prebádaný koncept sex=smrť je pripomenutím série Friday the 13th, kde sa Jason rozhodne zabiť každého v blízkosti Camp Crystal Lake, ak mal pohlavný styk. Človek by bol povedal, že išlo o propagandistický materiál Ministerstva pre sexuálnu zdržanlivosť. Wes Craven si tak parodicky udrel do týchto vlastností slasherov.

scream_025

Celkom kontroverzným subžánrom je Rape and Revenge, ktorého koncept v jednoduchosti spočíva v sexuálnom obťažovaní, znásilnení a následnej odplaty obete. Camille Keaton, hlavná protagonistka filmu I Spit on Your Grave (1978) sa v minulosti vyjadrila celkom rozpačito o jej úlohe a filme samotnom. Podľa nej nebolo vždy príjemné počuť ľudí v kinách povzbudzovať filmových sexuálnych predátorov. Na druhej strane ide o subžáner, ktorý vie odkomunikovať ženskú emancipáciu a silu ženy.

i_spit_on_your_grave-video_nasty_review-2-e1429078461354

Samozrejme, mnohé horory využívali stránku sexuality aj menej povrchne.

Slávny Nekromantik (1987) nám ukázal náročnosť a komplexnosť nezdravého vzťahu, ktorý po kope držala snaha muža uspokojiť ženu a ako sa rozdielny pohľad na partnerské spolužitie vryl do kostí oboch partnerov.

La Bête (1975) bol síce kritikmi považovaný za porno, avšak išlo kontroverzný a zaujímavý twist v slávnom príbehu krásky a zvieraťa. Pomocou snov a fantázie o beštialite, sexe a masturbácii, slávny W. Borovczyk poukázal na pokrytectvo buržoázie a prakticky rozkopal tabu.

Salò o le 120 giornate di Sodoma (1975) je doteraz zakázaný vo viacerých krajinách pre grafické zobrazovanie znásilňovania, mučenia a vraždy žien, mužov a maloletých. P.P. Pasolini sfilmoval tú najzvrátenejšiu a najodpornejšiu stránku ľudskej nátury. Nuda, dominancia a žiadny odpor sa stali hnacími motormi surových zverstiev.

Srpski Film (2010) je považovaný za jeden z najodpornejších filmov súčastnosti. Znásilnenie, vraždy, deti a iné neopísateľné javy. Okrem šokovej terapie má však socio-politický kontext a ide o kritiku/spomienku na politiku Srbska na začiatku deväťdesiatych rokov po rozpade Juhoslávie a začiatku Miloševićovho autoritatívneho režimu v obklopení občianskych vojen pri hraniciach krajiny a bombardovania NATO-m.

Excision (2012)  hovorí o tom, ako spoločnosť a často samotná rodina ignoruje psychologické problémy mladých, ich krik o pomoc a kam ignorácia problémov môže zájsť.

Excision (2012)
Excision (2012)
Srpski Film (2010)
Srpski Film (2010)
Nekromantik (1987)
Nekromantik (1987)
Salò o le 120 giornate di Sodoma (1975)
Salò o le 120 giornate di Sodoma (1975)
La Bête (1975)
La Bête (1975)

Kritika nahoty a sexu vo filme Muck

O sexualite v horore bolo napísaných mnoho prác a esejí a rozhodne sa na to pozrieme v budúcnosti hlbšie. Teraz sa však chceme a ideme detailnejšie pozrieť na film Muck z roku 2015 od režiséra S. Wolsha.

Muck (Bahno) sa svojim podpichovaním slávnych “predchodcov” netajil, samotná premiéra bola naplánovaná na piatok trinásteho a svojim reklamným materiálom dával jasne najavo o čo mu ide. S. Wolsh si humorne podal pornofikáciu a nadmerné využívanie nahoty v horore.

muck-banner

Film sa začne absolútne absurdne vynorením sa hlavných aktérov z kukuričného pola. Vieme len toľko, že ich pár kamošov už spoznalo svoj ortieľ, preživší sú pomerne atraktívni a poodhalení, hlavne jedna aktérka sa na pľaci ocitla v spodnom prádle bez jediného odôvodnenia.

vlcsnap-2016-11-17-16h01m38s644

vlcsnap-2016-11-17-16h02m47s234

Zranený Billy na seba prevezme auru fanúšika hororov Randyho z Vreskotu a hneď hororové dianie vysvetlí. Volať lokálneho šerifa je nebezpečné, vrátenie sa späť nepripadá do úvahy a celkom cynicky určí úlohu každej jednej postavy a rovnako aj ich poradie na zozname ženy s kosou. Atraktívna a drzá dáma pôjde medzi prvými, sympatická atraktívna a uzimená dievčina pôjde ako druhá, lebo má v kontrakte odhalenie jej horných partií. Zahalená a inteligentná baba zostane dlhšie a rovnako aj jej priateľ kvôli romantickej línii.

vlcsnap-2016-11-17-16h20m17s093

vlcsnap-2016-11-17-16h20m10s721

Billy poukáže na to, že sa dievčina na obrázku môže obliecť, čo zostane bez reakcie- scenár a honorár si to tak neželajú.

S. Wolsh si príjemne spraví srandu z hororových klišé a to hneď naraz. Frajer utečie po pomoc, jeho priateľka sa rozhodne ísť sama do pivnice, onedlho mŕtva krásavica sa šupne do sprchy v objatí príjemnej hudby, druhá okrasa zostane pod perinou, lebo scenár s ňou ráta kvôli jej prsiam a Billy pre istotu neurobí nič.

vlcsnap-2016-11-17-16h33m07s720

vlcsnap-2016-11-17-16h32m48s036

vlcsnap-2016-11-17-16h32m15s879

vlcsnap-2016-11-17-16h32m57s414

Osadenstvo sa v tomto momente ocitne pod útokov animalistických bielych humanoidov a je celkom náročné zistiť, čo majú predstavovať. Či povahu sexu v horore alebo divákov túžiacich po krásnych telách a krvi. Pravdepodobne oboje.

vlcsnap-2016-11-17-16h23m46s985

vlcsnap-2016-11-17-16h34m04s406

Besné sexuchtivé monštrá si poradia aj s postavou, ktorá podľa Billyho mala zostať odhalená pre klauzulu v kontrakte.

vlcsnap-2016-11-17-16h50m58s339

vlcsnap-2016-11-17-16h51m00s682

A sprchujúce dievča, ktoré malo zomrieť ako prvé aj zomrie. Diváci od nej videli už úplne všetko a stala sa nepotrebnou.

vlcsnap-2016-11-17-16h34m58s189

vlcsnap-2016-11-17-16h34m56s887

vlcsnap-2016-11-17-16h34m45s960

S. Wolsh poukáže na ďalšie klišé, kedy sa počas prezliekania dám do dverí vrúti takmer vždy atraktívny chlap pre okorenenie deja a fantázie diváka.   vlcsnap-2016-11-17-16h28m06s380

vlcsnap-2016-11-17-16h27m31s840

Zreteľný nápis Ladies doslova láka na otvorenie po počutí dámskeho šepotu.

vlcsnap-2016-11-17-16h29m28s115

Len aby za dverami neobjavil záchod. Príjemná metafora.

vlcsnap-2016-11-17-16h29m40s511

Jedna zo zaujímavejších scén je počas toho, ako sa priateľ vracia po získaní pomoci naspäť do domu hrôzy. Medzitým sa však pozastaví pri dome a cez okno nazrie na sporo odetú dámu. Pohľad z druhej perspektívy- jej šatníka, patrí bledému útočníkovi. Ten rytmicky a zhlboka vzdychá. Priateľ si uvedomí, že čumieť na nič netušiacu ženu asi nie je to najsprávnejšie a zahanbene odíde.

Je zrejme rozdiel medzi nadržaným divákom sledujúcim film a divákom v reálnom živote.

Čo je rovnako zaujímavé je aj plagát na film No Models Were Harmed resp. Žiadnym modelkám nebolo ublížené, v originále doplnené o tri písmená až z toho vzniklo Známym modelkám nebolo ublížené. Ide o dlhoročný projekt S. Wolsha venujúci sa modelkám a hororom s podtitulom “Mal to byť dokonalý horor, ale režisér chcel viac.” Malý fakt, vo filme Muck si zahrala aj Playmate. Neprezradíme meno, znalci vedia.

vlcsnap-2016-11-17-16h52m41s745

vlcsnap-2016-11-17-16h52m20s752

vlcsnap-2016-11-17-16h52m13s095

vlcsnap-2016-11-17-16h51m40s780

Táto scéna má taktiež dve polohy. Pri jednej S. Wolsh poukazuje niekedy na úplne zbytočné použitie brutality a nahoty, ktoré pôsobí smiešne neprirodzene. Žena dopadne na zem a k nej náhodou dôjde jej namakaný frajer, ktorý prejaví svoju citlivú stránku. Medzitým dorazí zavolaná pomoc v podobe bratranca a spustí sa dráma o tom, ako sa chceli brať, ako sa milovali. Bratranec sa len smeje. Snaha využívať vzťahové línie a drámu v takýchto žánrových filmoch podľa S. Wolsha nedáva zmysel.

vlcsnap-2016-11-17-17h20m53s329

vlcsnap-2016-11-17-17h21m19s462

vlcsnap-2016-11-17-17h21m01s344

vlcsnap-2016-11-17-17h22m37s410

Medzitým sa plavovlasá deva postará o jedného fanúšika, zababre sa krvou a náhodne sa zapne záhradný rozstrekovač. Desať sekundová scéna krvavej polonahej sprchy musí nahradiť absenciu roztrhanej podprsenky. Treba uspokojiť divákov.vlcsnap-2016-11-17-17h46m38s865

vlcsnap-2016-11-17-17h47m15s233

Kým bratranec dorazil na záchranársku misiu, zbalil nedôležitú postavu, ktorej úloha spočívala v trasúcich sa prsiach. Dôležité postavy prežijú, ale auto nie. To by bolo na horor príliš jednoduché a finále by tak nemalo šancu. Ako však zničiť auto, aby boli postavy donútené kráčať? Jednoducho, z ničoho nič sa prevráti.vlcsnap-2016-11-17-17h48m38s214

vlcsnap-2016-11-17-17h50m35s880

vlcsnap-2016-11-17-17h51m03s912 vlcsnap-2016-11-17-17h49m51s928

vlcsnap-2016-11-17-17h52m13s641

Po vrátení na dom sa dokončila Billyho predpoveď zo začiatku filmu a na druhý svet si to namierila neustále v spodnom prádle odetá slečna. Slučka okolo krku hrdinu v modrom zohrá svoju úlohu neskôr.vlcsnap-2016-11-17-18h12m20s126

vlcsnap-2016-11-17-18h12m30s233

vlcsnap-2016-11-17-18h12m54s465

Ako ste už mohli postrehnúť, útočná taktika bielych šmolkov spočíva v roztrhaní oblečenia. Po tom, čo jedného z hrdinov skrotili (takmer) svojim lanom, rozhodli sa z neho strhnúť oblečenie, aby sa poddal ich agende a splnil si tak svoju úlohu. Biele tváre však nepochodili.

vlcsnap-2016-11-17-18h14m40s637

vlcsnap-2016-11-17-18h14m50s837

Možno trochu áno…

vlcsnap-2016-11-17-18h16m47s798

Zostávajúci hrdinovia zistili, že humanoidné nadržané príšery majú strach z neďalekého močiara cez ktoré sa rozhodnú prejsť. Pavučina je odkazom na začiatok filmu, kedy dáma v pivnici vyslovila hlášku “Neznášam pavúkov, na toto potrebujem svojho frajera.” Modrotričkový fešák sa zbaví slučky. Ide o symbolické zbavenie sa kontroly niekoho iného. Močiar (plný bahna) v tomto prípade predstavuje filmový priemysel na ktorý diváci nemajú priamy dosah.

Z neho vyskočí ešte finálny bos, ale spoločnými silami ho zdolajú, nazrú hlbšie do močiara a film sa skončí hlasným “Oou…”

Áno, priemysel skrýva ešte horšie veci a po chvíle pátrania sme prišli na to, že ide o film Muck s podtitulom Feast of Saint Patrick.

vlcsnap-2016-11-17-18h20m28s786 vlcsnap-2016-11-17-18h20m15s896 vlcsnap-2016-11-17-18h19m55s900

S. Wolsh nekritizuje nahotu v hororch a ani spojenie s násilím. S. Wolsh kritizuje pornofikáciu hororov, kedy aspekty hororu a teroru odchádzajú do úzadia, aby uvolnili miesto pornoherečkám, Playmates a naivným študentkám herectva. Keď začnú tvorcovia tvoriť s prsiami v mysli a koľko bubákov zarobia len kvôli peknému plagátu, škodí to hororu samotnému.

V barovej scéne filmu Muck sa kamera našteluje na barový pult na ktorom stojí:

We can complain because rose bushes have thorns, or rejoice because thorn bushes have roses.

Ide o modifikovaný citát Alphonsa Karra a dal by sa preložiť ako:

Môžeme sa sťažovať, že v kríkoch ruží rastú tŕne, alebo tešiť sa, že v tŕnistých kríkoch rastú ruže.

Priemysel, tvorcovia, diváci a horor samotný potrebujú filmy ako Muck, ktoré sa vedia zábavne a kriticky pozrieť na to, čo podľa nich nie je so žánrom v poriadku. S. Wolsh nemoralizuje, ale ukazuje. Je na každom, ako sa k tomu postaví.

vlcsnap-2016-11-17-16h31m30s156