Najlepšie horory za rok 2016

Blíži sa koniec roku a s ním aj hororová sezóna 2016. Pozrieme sa na horory, ktoré nás v Horormagórii doteraz potešili najviac.

Trash Fire

Trash Fire je silnou čiernou komédiu, ktorá sa neustále tlačí do hororového kútiku a vytvára tak zvláštnu a jednoznačne originálnu atmosféru. Nielenže dokáže rozosmiať, ale svojou hororovou kvalitou dokáže vyvolať nejednu nepríjemnú emóciou.

Film je postavený hlavne na dialógoch a odhaľovaní lží, ktoré zaplietli minulosť s prítomnosťou. Režisér Richard Bates Jr. v súčastnosti patrí medzi najoriginálnejších režisérov, ktorý sa nebojí tlačiť horor do miest, kde predtým nebol. To dokázal aj so svojimi filmami Excision (2012) a Suburban Gothic (2014).

Demon

Od susedov z Poľska sem zavítal Demon od Marcina Wrona a jeho podanie židovskej legendy dybbuka, zlomyseľného ducha, ktorý po splnení svojo cieľa vždy rád odíde. V Demonovi budeme svedkami svadobnej párty, počas ktorej ženích nebude úplne vo svojej koži. Momenty absolútnej radosti sa striedajú s chvíľami totálnej hrôzy, vytvárajúc tak vtieravý hororový zážitok. Wrona sa vyznamenal.

The Neon Demon

The Neon Demon je horor, ktorý asi najviac rozdelil žánrových fanúšikov na dve polovice. Nicolas W. Refn si totiž pripravil vizuálne orgie plné farebného vzrušenia cez ktoré vyrozprával príbeh o prázdnote modelingového priemyslu a jeho schopnosti pretransformovať na svoj obraz aj tú najnevinnejšiu krásu.

Film je plný metafor cez ktoré sú vyjadrené kanibalistické a vražedné tendencie vysvieteného sveta. Keďže chcel Refn vyjadriť práve prázdnotu a lesk, mnohým sa taký zdá byť aj film. Či ide o pozitívum hrajúce do karát práve Nicolasovi alebo prekážkou pre diváka je už na zvážení každého samostatne.

Baskin

Debut tureckého režiséra Cana Evrenola je počinom hororového entuziazmu z krajiny, kde horor nemá až také pevné korene. Partia policajtov je zvolaná na miesto, ktoré je opradené hrôzostrašnými a bizarnými legendami. Ani len netušia, že prekročili brány pekla a čaká ich predstavenie na aké nikdy nezabudnú.

Can ukázal schopnosť vytvorenia atmosferického hororu v ktorého duchu sa nesie hlavne prvých dvadsať minút. V ostatnej časti sa divák stane svedkom slobody fantázie vykresľujúcej tie najhoršie úkazy goru a torture porna.

The Shallows

Ak je The Shallows niečoho dôkazom, tak toho, že aj jednoduchosť a návrat ku koreňom vedia byť tými správnymi ingredienciami pre úspešný film. Animal horor The Shallows totiž stavia na ultimátnom súboji Blake Lively s hrozivým a inteligentným žralokom. Málo cez hodinu dvadsať a úspech je na svete. Práve kvôli nemu bolo odsunuté vydanie podobného animal hororu 47 Metres Down až na rok 2017.

The Purge: Election Year

The Purge je hororovou filmovou sériou, ktorá aj napriek rovnakému konceptu stále prináša niečo nové. Obdobie okolo produkcie a vydania The Purge: Election Year, sa logicky podľa názvu nieslo v duchu volieb v Spojených štátoch amerických. Tvorcovia na čele s Jamesom DeMonacom sa nebáli priniesť socio-politický komentár a divákov hodiť do sveta apokalypsy ako nikdy po iné časti predtým. Hodiny očisty sa zdajú byť násilnejšie, šialenejšie a bizarnejšie.

The Purge: Election Year si svoje miesto proste zaslúži.

Nina Forever

Nina Forever je romantika oblečená do hororu. Robova priateľka nešťastne umrie počas autonehody a on sa s tým vôbec nevedel vysporiadať, čo ho dohnalo k pokusu o samovraždu. Pomaly sa však snaží so svojim osudom nielen zmieriť, ale ho aj pozmeniť. Motiváciou je nová známosť. Rob sa však stále nevie svojej mŕtvej bývalej priateľky zbaviť… a to doslova.

Blaineovci inteligentne, vtipne a strašidelne ukázali, aký je to niekedy hororový pocit nedokázať sa preniesť cez ľudí, ktorí už nie sú súčasťou našich životov.

Before I Wake

Cody je zvláštny chlapec. Jeho sny sa počas ich trvania stávajú skutočnosťou. To možno neznie až tak zle, avšak Codyho neustále navštevuje zvláštne vyzerajúca bytosť Canker Man, ktorá ľudí v blízkosti chlapca zožerie.

Jeho adoptívni rodičia, ktorí svojho syna stratili, sa rozhodnú chlapcovi pomôcť a zistiť, kto je to Canker Man a prečo si vybral práve Codyho.

Mike Flanagan znovu dokázal, že s ním treba rátať a že vie do žánru priniesť aj iný, ľudskejší rozmer.

Under the Shadow

Under the Shadow je hororovým debutom Babaka Anvariho, ktorý dej svojho filmu zasadil do obdobia Iránsko-Irackej vojny prebiehajúcej v rokoch 1980-1988. Keďže práve v týchto časoch svoje detstvo v Iráne aj prežil, rozhodol sa divákom ukázať skutočný horor vojny a jej vplyv na rodinu. Akoby to však nestačilo, malá dcéra Dorsa a jej matka Shideh začnú v obytných priestoroch pozorovať sily démonických entít Djinn.

Under the Shadow je skvelým paranormálnym hororom s neskutočným presahom živej hrôzy v podobe vojnového konfliktu a spoločnosti ničiacej ambície ženy.

The Boy

Strážiť a opatrovať deti, kým sú rodičia preč, je celkom fajn práca. Hlavne v prípade, kedy rodičia nemajú hlboko do vrecka. Presne to si myslela aj mladá Greta a začala sa tešiť o to viac, keď sa dozvedela, že chlapec o ktorého sa má starať je v skutočnosti obyčajná bábka.

Rodičia i napriek tomu trvali na striktnom dodržiavaní pravidiel a harmonogramu. Keď Greta pár pravidiel poruší, zistí, že ide o viac, než o kus porcelánu… alebo?

Green Room

Green Room hrá na efekt “čím menej viete, tým väčší zážitok mať budete.” Byť však punkovou kapelou hrajúcou v klube zvláštneho majiteľa a zároveň byť svedkami činu, ktorý ste nemali vidieť, je dôvodom na to, aby ste sa začali báť.

Green Room nešetrí na brutalite a napínať vie až do úplného vyvrcholenia filmového zážitku.

The Invitation

Stretnutie priateľov po niekoľkých rokoch je vždy príjemnou a trochu nervóznou záležitosťou. Niekedy však hostitelia majú iné plány, ktoré sa nekončia príjemnou večerou a pokecom o spoločnej minulosti. Po tomto filme budete dlho premýšľať nad tým, či pozvanie na posedenie s priateľmi prijmete.

A ak tak učiníte, presvedčte sa, že majú odomknuté dvere.

Scare Campaign

Mať šou v ktorej desíte nič netušiace obete je jedna vec. Uspokojiť divákov túžiacich po autenticite je vec druhá. Austrálski bratia Cairnesovci sfilmovali svoju spoveď frustrovaných hororových fanúšikov a tvorcov. Nejde len o remeselne skvele zvládnutý snímok, ale aj zachytenie súčasného stavu mainstreamového hororu. Ak máte niekedy pocit, že horor ako žáner blúdi, Scare Campaign k vám určite prehovorí.

The Autopsy of Jane Doe

Talent Andreho Ovredala nám priniesol pitvu neznámej Jane Doe, ktorá sa našla zahrabaná v zemi priamo pod miestom činu vraždy. Nielenže samotné miesto činu bolo atypické, ale aj pitva tela odhaľuje, že Jane Doe musela byť obeťou zvláštnych síl za ešte bizarnejších okolností.

Lights Out

David Sandberg ovládol internet svojim krátkym filmom v ktorej hlavnú úlohu hralo zhasínanie svetla a na pohľad nepríjemná kreatúra milujúca tmu.

Prepísal scenár tak, aby ho dokázal adaptovať na celovečerný film a držal sa línie, ktorá ho vystrelila k úspechu. Našťastie, ukázalo sa, že Sandberg je toho schopný viac, pretože nielenže svoju povesť nepošramotil, ale do hororu primárne fungujúcom na supernaturálnom podklade šikovne zakomponoval bipolárnu afektívnu poruchu a ako vyzerá utrpenie nie len diagnostikovaného, ale aj jeho rodiny. Ide o horor a Lights Out funguje v oboch smeroch.

Don’t Breathe

Fede Alvarez ukázal svoje schopnosti v remaku Evil Dead (2013) a vo filme Don’t Breathe sa rozhodol oživiť home invasion, keď partia kamošov sa rozhodne vylúpiť dom slepého pána, ktorý údajne ukrýva veľké bohatstvo.

Starší pán sa odmietne zmieriť s úlohou obete a kriminálnikom dokáže, že spravili veľkú chybu. Postupným potulovaním sa po dome však partia zistí, že okrem cenností dom ukrýva aj strašidelnejšie tajomstvá. Hrôzy, ktoré sa nesmú dostať na verejnosť.

10 Cloverfield Lane

Keby ste po nehode skončili v zvláštnom bunkri s čudným chlapom, verili by ste mu, že vonku číha hrozba a nesmiete odísť? 10 Cloverfield Lane ničí všetky hororové klišé, hrá sa s divákom, s jeho očakávaniami a každých niekoľko minúť absolútne preruší myšlienkove pochody sledovateľa svojimi zvratmi a číhajúcim neznámym terorom.

Train to Busan

Južná Kórea urobila v zombie subžánri riadny prievan a môže za to Train to Busan, dvojhodinové dielo ponúkajúce hordy zombíkov, klaustrofóbiu a váženie si slovenských železníc. Okrem geniálnej zombie akcie film kypí ľudskosťou a emóciami vďaka ceste otca s dcérou za jej matkou. Train to Busan sa nebojí zvratov a ani záveru o aký nikto cítiaci neprosil.

The Wailing

V Južnej Kórei aj zostaneme a to so snímkom The Wailing. Opäť ide o vyše dvojhodinové dielo v ktorom sa pozrieme na sériu tragických udalostí v malom mestečku. Vraždy, samovraždy, podpaľačstvo a klebety o japonskom mužovi, ktorý žije hlboko v lese a živí sa mŕtvolami jeleňov.

Keď ho jeden policajný seržant pri vypočúvaní urazí, s kolegami sa mu vláme do svätyne a spochybní jeho úmysly, jeho dcére sa začnú diať zvláštne veci. Jej správanie sa zmení a začne sľubovať, že vyvraždí celú rodinu.

The Wailing je temným, kórejsky hrozivým hororom, ktorý spríjemňuje situačný humor.

Southbound

Southbound je jedným z najlepších poviedkových filmov vôbec a to aj vďaka pocitu celistvosti. Southbound sleduje osobné peklo viacerých postáv, ktorých cesta sa končí na tej istej zástavke. Cesta po pekelnej diaľnici je to, čo ľudí podľa filmu spája a je na každom, ako sa s tým vysporiada.

Niekedy však neexistuje koniec, ktorý by bol vyslobodením.

The Witch

Ak by niekto niekedy definoval pojem “atmosferický horor”, The Witch by mohol slúžiť ako prvý príklad.

V sedemnástom storočí žije na pokraji spoločnosti rodina, ktorú rozdeľuje čarodejníctvo, mágia, ich viera a nedôvera. Niekedy stačí malý impulz na absolútne rozvrátenie rodiny a možná hrozba temných síl je len jemným hmkaním do rytmu posadnutosti.

Robert Eggers vyjadril, čoho je schopná izolácia v spojení s náboženským fanatizmom.

The Eyes of My Mother

Debut Nicolasa Pesceho je hororovou genialitou rozprávajúcou príbeh Franciscy, ktorá je od útleho detstva kamarátka so smrťou. Izolácia od spoločnosti jej príliš nepomohla a po smrti jej otca a matky zostane takmer sama. Spoločnosť jej robí vrah jej matky a strach z toho, že skončí sama.

Túžiaca po normálnom živote tak hľadá spôsoby ako si zaobstarať lásku, deti a zmysel života. Bráni jej v tom však prílišná láska k smrti a neschopnosť fungovať so živými ľuďmi.

I Am Not a Serial Killer

John je sympatický sociopat, ktorému jeho terapeut pomáha nikoho nezabiť. Privyrába si v maminej pitevni, snaží sa predstierať, že je normálny a ku každému provokatérovi je úmyselne milý. Mimo iného má záľubu v sériových vrahoch. Preto je značne bez seba, keď sa v jeho mestečku jeden taký naozaj vyskytne.

Odštartuje vlastné pátranie poháňané fascináciou, no odhalenie identity sériového vraha ho nenechá chladným. Má totiž výnimočný motív.

 

3 komentáre

Comments are closed.