Horor Get Out prelomil niekoľko rekordov a svojim spracovaním rasizmu sa snažil stať sociálne relevantným. Podarilo sa mu to?
Jordan Peele je známy herec, ktorého preslávila komediálna show Key and Peele na Comedy Central. Spolu so svojim druhým ja, Keeganom-Michaelom Keyom, sa stali humoristickými legendami nielen na televíznych obrazovkách a na internete, ale i na doskách divadiel.
Ich show pozostávajúca zo živých segmentov pred divákmi a hraných skečov sa stala nie len populárnou u divákov, ale získala aj dve ceny Primetime Emmy, jednu Peabody Award a dokopy 23 nominácií. To všetko len za tri roky pôsobenia.
Z komika majster hororu
Jordan Peele však o sebe prezradil, že je obrovským fanúšikom hororu a hlavne zlatej éry šesťdesiatych rokov. Aj keď sa svojou láskou k hororu nikdy netajil, málokto očakával, že ambiciózny tvorca a dušou komediant sa rozhodne ohúriť Hollywood práve týmto žánrom. Inšpirovaný legendárnymi filmami a ich režisérmi sa pustil do svojho prvého počinu. Hororu Get Out.
Get Out vyšiel zo svetovej jednotky hororovej produkcie, spoločnosti Blumhouse Productions. Po premietaní na festivale Sundance sa Get Out začal spájať so superlatívami, no premiéra 24. februára v Severnej Amerike spustila postupnú lavínu úspechu.
Film do dnešného dňa zarobil v USA a v Kanade 175 mil. amerických dolárov. Vo zvyšku sveta ide o číslo 39.5 mil. amerických dolárov. Film sa stal pre produkčnú spoločnosť Blumhouse Productions najzárobkovejším projektom vôbec a nie len to. Je najzárobkovejším hororom v histórii kinematografie. Len za pár dní predbehol ikonické snímky The Exorcist (1973) a Hannibal (2001). Jordan Peele sa stal vôbec prvým režisérom a scenáristom tmavej pleti, ktorého debut zarobil 100 mil. amerických dolárov.
Už len týmito číslami a rekordmi sa zapísal do histórie filmu a hororu. Prečo sa mu to podarilo?
Paranoja a rasizmus
Get Out začína scénou v ktorej muž tmavej pleti kráča večernou štvrťou charakteristickou tým, že ju obývajú bieli ľudia. Popri ňom sa podozrivo vlečie auto a bezmenný mladík zbystrie, otočí sa a skúsi svoj únikový manéver, ktorý ho nešťastne posunie do náručia zamaskovaného muža.
Pár momentov neskôr a divák sa stane svedkom sympatického zamilovaného páru. Chris je čiernej pleti a Rose je beloška. Žijú spolu vo veľkom meste plnom rôznych kultúr. Byť ako pár ignorovaný je rozhodne jednoduchšie, no Chris je plný nervozity. Rose ho totiž pozvala do domu svojich rodičov. Tí žijú v odľahlejšej bohatej štvrti v ktorej akákoľvek farebná pestrosť absentuje. Chris si ako čierny muž prešiel kadečím a má prirodzené obavy. Rose ho však presvedčí o tom, že rodičia sú liberáli a jej otec by volil Obamu aj po tretíkrát.
V tom Get Out exceluje. Jordan Peele nepoužíva klasické stereotypy rasizmu. Divák by pod označením “rasista” očakával niekoho s vysokou školou života, v prípade americkej spoločnosti typického “rednecka” so slamou v ústach oblečeného do americkej zástavy. Smiešne by zaťahoval a nenávidel by každého, kto si aspoň raz vo svojom živote nepotykal s orlom bielohlavým.
Jordan Peele sa však rozhodol poukázať na zvláštny atypický druh “rasizmu.”
Chris sa ocitne v dome rodičov a otec Rose automaticky zmení spôsob komunikácie. Nadobudne slang stereotypný pre čiernu kultúru, spomenie Obamu a ospravedlní sa za svojich dvoch pomocníkov v dome, ktorí sú tmavej pleti.
Brat Rose si naopak všimne atletickú postavu Chrisa, spýta sa ho na šport, bojové umenie a nazve ho “zvieraťom.” Na druhý deň príde aj ostatná rozvetvená rodina na tradičné zhromaždenie. Chris sa ocitne v obklopení bielych ľudí, ktorí v živote neboli v kontakte s ľuďmi inej farby pleti a nevedia, ako sa majú správať. Niekto spomenie golf a Tigera Woodsa, iný sa spýta na to, či je pravda, že čierni majú veľké penisy a starší pán podhodí, že čierna je dnes v móde.
Niekto by si prirodzene pomyslel, že svojim spôsobom ide o komplimenty. Jordan Peele chcel poukázať presne na to. Vnímanie inej farby pleti a s ňou spojené stereotypy budú existovať v spoločnosti stále, nič to nemení na nepríjemnom pocite, ktorý človek zažíva a vo filme Get Out je tento rasový element vyšperkovaný k hororovej dokonalosti.
Chris sa ocitne v absolútne bizarnej situácii plnej absurdností. Všade kde vkročí, akoby bol záhadným výstavným exemplárom. Vyvolanie znepokojujúceho pocitu a napätia sa podarilo Jordanovi na jednotku. Vžiť sa do kože Chrisa, ktorý sa nachádza na mieste pulzujúcom nezmyselnosťou a falošou, je jednoduché aj pre človeka, ktorý sa s narážkami na jeho farbu pleti nestretáva.
The Horror! The Horror!
Horor sa prikráda vo viacerých situáciách. Slúžka Georgina sa neustále nepríčetne usmieva a Chris si všimne, že mu odpája mobil z nabíjačky. Počas ospravedlňovania s úsmevom jej z očí začnú tiecť slzy. Všestranný pomocník Walter v noci bez príčiny beží okolo domu a matka rodiny Missy, úspešná psychologička, na Chrisovi v noci vyskúša svoju hypnotickú metódu, ktorou ho chce zbaviť zlozvyku fajčenia. Hypnóza divákom predstaví tzv. Sunken Place, kde sa ľudské vedomie ponorí, aby bolo sugestívnejšie vonkajším vnemom.
Chris si pri interakcii s Georginou a Walterom všimne, že sa správajú príliš “bielo”, čo má predstavovať symbolizmus k ľuďom čiernej pleti, ktorí sa z dôvodu zapadnutia do spoločnosti snažia zničiť každý kúsok ich kultúry s ktorou prichádzali do kontaktu od malička.
Tieto situácie začnú v divákovi vyvolávať značné podozrenie, ktoré vyvrcholí stretnutím sa s mladíkom čiernej pleti, ktorý je oblečený v obleku a jeho partnerkou je trikrát staršia pani. Divák si v tomto momente všimne, že ide o toho istého chlapa, ktorý bol v úvode unesený.
V tomto dome sa deje niečo mimoriadne desivé.
Oko hororového fanúšika
Get Out je chuťovkou pre hororového fanúšika z viacerých dôvodov. Nielenže si úspešne a vedome podáva ruky s klasikami ako The Stepford Wives (1975), Rosemary’s Baby (1965), Invasion of the Body Snatchers (1956), či s viacerými epizódami seriálu The Twilight Zone (1959), ale podobne ako Scream (1996), využíva zvyčajne nemý hlas fanúšika. Samotný názov Get Out (Uteč) je frázou, ktorú fanúšikovia kričia na obrazovky a plátna neustále. Divák je v celej svojej krásne fyzicky manifestovaný v postave Roda Williamsa, ktorý sa Chrisovi stará o psa, kým je preč. Je agentom TSA a skvelým priateľom.
Už v úvode filmu Chrisovi povie, že černoch v bielej štvrti naozaj neznie ako dobrý nápad. Keď mu Chris začne písať správy o tom, že sa v dome zhromaždila celá rodina, ktorá sa správa zvláštne a čierni sluhovia pôsobia neprirodzene, Rod mu jednoznačne vysvetlí, že ide o rodinný kult, ktorý unáša čiernych ľudí a drží ich v dome ako sexuálnych otrokov a musí odtiaľ čo najrýchlejšie vypadnúť.
Spomínate si na toho mladíka, ktorý mal trikrát staršiu bielu partnerku? Počas fotografovania dostal záchvat v ktorom začal na Chrisa kričať, aby utiekol. Rod svojim talentom TSA agenta zistí, že ide o Andreho Haywortha, ktorý je nahlásený ako nezvestný. Rod zaháji záchrannú misiu a keď sa mu namiesto Chrisa ozve v telefóne jeho priateľka Rose, rozhodne sa ju nahrať. Neskočí na výhovorky. Fanúšik sa v tomto filme nemusí báť svojich tikov a frustrácie. Fanúšik v Get Out žije.
Čo sa deje? (Spoiler)
Rodina Armitagovcov je súčasťou kultu The Order of The Coagula, ktorý rozbehli starí rodičia Rose. V súčastnosti funguje vďaka otcovi Deanovi, šikovnému neurochirurgovi a hypnóze Missy. Rose slúži ako návnada, ktorá do domu donesie kohokoľvek čiernej farby pleti.
Tento kult nie je neznášanlivý voči černochom. Naopak, celá rodina miluje černochov, je nimi doslova posadnutá. Armitagovcov fascinujú čierni športovci, celebrity a fyzické atribúty. Sú však posadnutí aj večným životom. Dlhým výskumom prišli na to, že je možné transplantovať mozog. Aby ho však hostiteľ prijal, musí v ňom zostať kúsok vedomia. Missy tak schová časť vedomia osoby do spomínaného Sunken Place a Dean chirurgicky aplikuje dominantné a aktívne vedomie.
Sympatická rodina pravidelne organizuje aukcie na ktorých si jej členovia môžu kúpiť konkrétneho černocha. Nie ako doslovného otroka, ale napríklad ako partnera, alebo ako telo, ktoré vie veľmi rýchlo utekať (viď. nočný pomocník Walter).
Divák sa tak dozvie, že uhladený Andre je v skutočnosti manžel milej staršej dámy. Georgina je stará mama Rose a Walter jej starý otec.
Gotcha! (Spoiler)
Koľko hororov ste videli, kde finálna scéna spočívala v príchode polície? Je to celkom pochopiteľný, i keď klišoidný záver. Síce neskoro, ale polícia si nakoniec urobí svoju prácu, preživších hrdinov prikryjú dekami, kamera sa začne vzdiaľovať a na scénu prichádzajú titulky.
Chris nemá dobré skúsenosti s políciou. Už len počas samotnej cesty do domu trafili srnku a privolaný policajný dôstojník sa nesprával ku Chrisovi najlepšie, aj keď nič neurobil a kooperoval.
Aj Get Out sa končí policajnou scénou a tu je ukázané majstrovstvo vrámci podtextu hororu. Chris útek zvládne, avšak na chodníku a obklopený niekoľkými mŕtvolami. Ešte živá a zranená Rose začne po spozorovaní policajného auta kričať o pomoc. Divák namiesto pocitu “Konečne prišla polícia” zaznamená kĺzajúcu sa hrudu v útrobách krku. “To je ten policajt zo začiatku filmu. On ho zabije” je presne to, čo Jordan Peele chcel docieliť.
Zhrnutie a sociálny komentár
Get Out je sociálny komentár k rasizmu (nielen) v USA. Avšak nie k hlasnému rasizmu, aký vieme zaškatuľkovať, ale k rasizmu, ktorý sa skrýva pod akceptáciou a toleranciou. Šikovne poukazuje na to, že úlohou spoločnosti nie je tváriť sa, že iné farby neexistujú, ale pochopiť ich a dať im rovnaký priestor bez toho, aby neustále plávali v stereotypoch. Get Out nie je cielený ako osveta pre otvorených rasistov, ale úmyselne kontroverzné štuchnutie do ramena tým, ktorí si rátajú počet priateľov inej farby pleti.
Každý veľký horor je kultúrne a dobovo relevantný, ako diel puzzle zapadá do spoločnosti v ktorej vznikol. Get Out skvele zapadá do súčasnej doby a spoločnosti (nielen) USA, kedy nenávisť prekvitá, rasizmus sa stáva súčasťou agendy politikov a minority zvyšujú svoj hlas. Get Out však nemusí čakať na budúcnosť, aby sa dočkal svojho ortieľu. Ten prišiel v podobe rekordov už teraz.
[…] J. Peele v tomto roku režisérsky debutoval so svojim hororom Get Out (recenziu nájdete TU), ktorý doteraz zarobil viac než 250 mil. amerických dolárov v Box Office. Jordan Peele sa vo […]